(Extreme) stress? 8 tips om goed voor jezelf te zorgen.

Door Ingrid Depyper 17 juli 2018

Paniek, dat was wat ze voelde toen ze weer terugkwam op haar werk na een ontspannen vakantie. Want tijdens haar vakantie hadden anderen haar agenda meer dan volgepland met vooral toezeggingen aan klanten. Hoe moest ze dit gaan bolwerken? Pfff weg vakantiegevoel… Ze voelde haar hart bonken en wilde het liefst wegrennen. Tegelijk was ze verlamd door de angst haar klanten ontevreden te maken of nog erger, te verliezen. Tranen welden op in haar ogen terwijl ze probeerde zichzelf staande te houden en weer grip te krijgen. Maar het enige wat ze voelde was emotionele uitputting en buikpijn van alle stress. Na die dag duurde het niet lang dat ze zich realiseerde dat ze moest stoppen met het negeren van de impact die de werkstress op haar had. Helemaal nu ze thuis ook in een zware tijd zat. Valerie moest beter voor zichzelf gaan zorgen. Maar hoe? Met dit zelfzorg doel kwam ze bij mij.

Te veel stress…

Van te veel stress is al lang bewezen dat het zeer ernstige gevolgen heeft voor ons lichaam en onze geest, maar toch schrijven we het af als “slechts” stress. Maar sommige gebeurtenissen brengen ons meer stress dan anderen en de daarmee samenhangende stress kan enorme impact hebben. Denk bijvoorbeeld aan verhuizen, nieuwe banen, relatieproblemen, ziekte, (dreigend) verlies. Deze ‘life events’ kunnen allemaal enorme hoeveelheden stress in ons leven brengen. Ze kunnen letterlijk de druppel zijn die de toch al volle emmer doet overlopen.

Voor Valerie was het een enorm stressvolle jaar geweest. Ze was verhuisd, had een aantal grote veranderingen op haar werk gehad, een tweede kindje gekregen die ernstige opstart-problemen had en lang in het ziekenhuis lag. Dit allemaal in de tijd van een paar maanden. Toen ze na haar vakantie direct midden in de werkstress belandde, kwam haar toch al wankele balans helemaal onder druk te staan. Ze vreesde overspannenheid, of nog erger, burn-out te raken als ze zo doorging. Gelukkig kon Valerie tijdig bijsturen door zich te focussen op haar zelfzorg.

Hier zijn een aantal belangrijke zelfzorg-dingen die Valerie onder mijn begeleiding ging toepassen om deze stressvolle tijd zonder burn-out door te komen.

8 tips voor goede zelfzorg

1. Vergeef jezelf

Ten eerste vergevensgezind zijn van jezelf. Heb je je takenlijst niet gehaald of heb je dat doel bereikt dat je jezelf hebt gesteld voordat het leven gek werd? Het is in orde. Onrealistische verwachtingen bestendigen alleen de negatieve gevoelens die je voelt. Stressvolle seizoenen in het leven zijn momenten waarop je aardig voor jezelf moet zijn en je eigen beperkingen moet herkennen. Ik had enorme doelen om een ​​uitgebreid professioneel ontwikkelingsprogramma voor het werk te voltooien en mijn man was van plan dit vorig jaar te gaan doctoreren, maar we hebben het teruggedrongen. Ik voelde zo’n vrijheid toen ik mezelf toestemming gaf om te zeggen dat ik me daar later op zal concentreren.

2. Geef jezelf toestemming om te voelen

Weet dat de emoties die je hebt er mogen zijn. Valerie voelde zoveel emoties – angst, verdriet, frustratie, paniek. Uiteindelijk gaf ze het op om ertegen te vechten en begon die gevoelens te erkennen en ze gewoon te laten zijn wat ze zijn – gevoelens.

3. Hulp vragen is ok

Wees dapper genoeg om hulp te vragen aan familie, vrienden of een coach. Je hoeft je niet te schamen als je hulp zoekt. Het is juist een teken van kracht dat je erkent dat het samen met de hulp van anderen makkelijker gaat.

4. Maak tijd voor dingen die je leuk vindt

Geef prioriteit aan dingen die je leuk vindt om te doen. Valerie hield enorm van het water, en even peddelen of varen was voor haar enorm kalmerend. Zelfs toen ze miljoenen dingen hadden om mee te dealen, maakte ze tijd om naar buiten te gaan en gewoon te zijn. Het maakte haar rustiger en hielp haar om te gaan met alles wat er op haar afkwam.

5. Zorg voor je relaties

Geniet van je vriendschappen. Tijden van stress zijn geen tijden om afstand te nemen van vrienden die van je houden. Als een vriendin belt en voorstelt ​​om koffie te gaan drinken, zeg dan ja.

6. Uit jezelf

Zoek iets waarmee je jezelf kan uiten, of het nu muziek, kunst of schrijven is. Als het je helpt om je emoties tastbaarder te maken – doe het dan.

7. Focus op het actief blijven

Stress verzwakt het immuunsysteem en kan leiden tot hoofdpijn, spijsverteringsproblemen en hormonale onevenwichtigheden. Actief blijven kan deze effecten bestrijden. Valerie ging bijvoorbeeld weer hardlopen, en hoewel het leek alsof dat aanvankelijk meer tijd en energie kostte, merkte zij al snel dat haar humeur, productiviteit en energie vooruitgingen.

8. Trakteer jezelf 

Doe goede dingen voor jezelf. Ga naar de sauna. Plan een weekendje weg.  En op sommige dagen, is het misschien zoiets simpels als extra lang in bad liggen, je hond of kat extra aaien of het dragen van je favoriete outfit. Zoek naar eenvoudige en zinvolle manieren om jezelf dagelijks een portie geluk of tevredenheid te brengen.

Wat levert het je op?!

Een (extreem) stressvolle periode zal natuurlijk niet eeuwig duren. Misschien is het lastig voor te stellen als je er middenin zit, maar weet dat je met goede zelfzorg groter, sterker en krachtiger bent dan je soms denkt. Dus als de paniek in je oprijst en je emoties dreigen met je aan de haal te gaan, focus dan op je zelfzorg. Als je dat doet, dan kun je de moeilijkste tijden omtoveren in tijden van persoonlijke groei en veerkracht! En dat is iets wat je voor de rest van je leven met je meeneemt.

Inspirerend? Deel dit bericht!

365-mindfull-optin-groot

Krijg nu gratis de 6 ultieme Mindful Strenght habits

Vul hieronder je gegevens in en ontvang gratis mijn ebook in je mail!

Eenvoudig je stress omdenken

Door Ingrid Depyper 21 maart 2019

Verder lezen

365 Mindful gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruikersgemak te verbeteren. Als je doorgaat, gaan wij er vanuit dat je hiermee akkoord gaat. Meer informatie

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close