Je grenzen beter bewaken, 6 tips.

Door Ingrid Depyper 20 mei 2016

Een van de meest voorkomende vragen van mijn vrouwelijke coachingklanten is hoe ze gezond hun grenzen kunnen bewaken en uitspreken. Wat zijn dat ‘grenzen’? Waarom vinden vooral vrouwen het vaak zo moeilijk om deze te bewaken? En wat kan je er dan daar aan doen? lees mijn 6 tips!

Deze week blog ik over het bewaken van je grenzen. Voor veel van mijn vrouwelijke coachingklanten is dit een van de belangrijkste vragen in hun zoektocht naar meer rust en persoonlijk leiderschap.  

Ook ik vind het soms nog lastig. Eentje die bij mij bijvoorbeeld uitdagend blijft, is mijn neiging om op allerlei interessante dingen vanuit enthousiasme te snel ‘ja’ te zeggen en dan te merken dat het eigenlijk toch teveel is of niet helemaal aansluit bij mijn priorteiten. Herkenbaar? 

Maar wat zijn dat ‘grenzen’? En waarom vinden vooral vrouwen het vaak zo moeilijk om deze te bewaken? En wat kan je er dan daar aan doen?

Je grenzen

Grenzen zijn iets heel persoonlijks. De een zal zacht met zijn grenzen omgaan, de ander hard. Ook zie je dat vrouwen doordat zij anders gesocialiseerd zijn dan mannen, anders omgaan met grenzen. Zo wordt van vrouwen vaak verwacht dat ze wat meegaander zijn en ook assertiviteit is voor vrouwen niet zo normaal als voor mannen.

Overtuigingen

Vaak ligt er een overtuiging aan ten grondslag waardoor het zo lastig is je grenzen goed te bewaken.

Je denkt bijvoorbeeld dat het stellen van grenzen:

– conflicten of confrontaties veroorzaakt

– je vriendschappen schaadt

– afstand creert richting andere mensen

– niet nodig zou moeten zijn

– de samenwerking lastiger maakt

– niet kan omdat je denkt dat er van alles van je wordt verwacht

 

Terwijl de ander …

 

– het enorm waardeert

– er dan rekening mee kan houden

– je erom respecteert

– weet wat hij aan je heeft

– misschien helemaal niet allerlei verwachtingen van je heeft…

Verwachtingen

Het is verder belangrijk om je te realiseren dat we zelf vaak degene zijn die allerlei verwachtingen creeren doordat we dingen altijd op een bepaalde manier doen, of doordat je zelf iets belooft wat je vervolgens na moet komen maar wat eigenlijk niet haalbaar is.

Regelmatig zie ik dat vrouwelijke klanten door een gebrek aan voldoende zelfvertrouwen of een lage eigenwaarde, geneigd zijn om bevestiging en waardering bij de ander te zoeken. ‘Als de ander mij goed vindt, dan ben ik ook goed’. Wanneer die ander iets van jou vraagt ben je daardoor te snel met toezeggen. ‘Natuurlijk doe ik dat voor je, geen probleem. Je kunt op me rekenen’. De valkuil is dan dat je bepaalde verwachtingen schept. Wanneer je deze verwachtingen niet waar blijkt te kunnen maken is de ander logischerwijs teleurgesteld. Jij, die zo je best hebt gedaan, neemt deze teleurstelling waarschijnlijk heel persoonlijk. Je ziet het misschien als een afwijzing van wie je bent als persoon. Voordat je het weet staat de relatie onder druk en loop je vast.

 

Wat moet je dan wel doen om op een gezonde manier met je grenzen om te gaan?

1. Stop, voel en denk na

Als je merkt dat iets lastig voor je is, stop even met alles wat je aan het doen bent en geef jezelf even de tijd en ruimte om te ‘voelen’ en na te denken wat voor jou belangrijk is.  Vaak is je intuitie oftewel onderbuikgevoel een prima raadgever dat je even tijd hebt te nemen voordat je reageert. Deze alertheid kun je goed trainen door er afentoe bij stil te staan wat je wel of niet acceptabel vindt.

2. Stop met vergelijken en je schuldig te voelen

Grenzen zijn zeer persoonlijk, dus omdat je collega of partner of vriendin wel iets doet betekent dat nog niet dat jij het daarom ook moet doen. Stap dus uit het vergelijken met anderen als het op je grenzen aankomt.
Het is verder goed om je ervan bewust te zijn dat veel vrouwen zich bij het stellen van hun grenzen vaak schuldig voelen. Oefen eventueel met zinnetjes om het schuldgevoel wat sommige mensen je aanpraten te kunnen pareren. Bijvoorbeeld, ‘ik ben mijn prioriteiten anders gaan invullen’ of ‘ik heb het te druk met andere dingen’.  Kortom, is iets jouw grens, respecteer dat dan. Dan respecteer je ook jezelf.

3. Kies en communiceer je grens ontspannen

Kies er vervolgens bewust voor om je grens te stellen en te uiten. Dit gaat het makkelijkst als je ontspannen bent. Adem daarom een paar keer die in voordat je je grens stelt. Het ontspannen en respectvol uiten van je grens, zonder dat je boos wordt op de ander is bovendien veel krachtiger. Wees je bij het uiten van je grens er steeds van bewust dat je hiermee ‘JA’ zegt tegen jezelf.

4. Nee, omdat…

Grenzen kun je goed aangeven door ‘nee’ te zeggen. Wetenschappelijk onderzoek toont aan dat je het beste je ‘nee’ kan laten volgen door een ‘omdat…’. Mensen zijn dan veel gevoeliger om naar je te luisteren. Dus leg je ‘nee’ uit. Als een situatie zich niet leent om ‘nee’te zeggen, maar je wel voelt dat je grenzen worden getart, uit dit dan en kijk hoe je samen kan komen tot een alternatieve oplossing waarbij ook rekening gehouden wordt met jouw grenzen (win-win).

5. Accepteer dat het spannend is

Als je vaker je grenzen gaat uiten zal het zeker in het begin vaak best een uitdaging zijn. Als je je eigen grenzen uit dan kom je namelijk ook sneller de grenzen van een ander tegen. Het kan dan net lijken alsof de ander je achteruit duwt. Dit is in het begin heel normaal. Naarmate de tijd vordert zal je merken dat het steeds makkelijker wordt en anderen jou grenzen ook beter gaan accepteren.

6. Experimenteer met kleine dingen

Tenslotte nog dit. Grenzen stellen is uitdagend, ga daarom eerst met kleine dingen oefenen om je grenzen te leren uitspreken. Dit maakt het makkelijker om later ook bij de wat lastigere dingen je grenzen makkelijker aan te geven.   

Wil je met het stellen van grenzen aan de slag? Dan kun je dat natuurlijk doen door het zelf te proberen. Maar als je daar wat ondersteuning bij wilt gebruiken dan kan dat ook. In dat kader geef ik de aankomende 2 weken aan maximaal 4 mensen een half uur gratis telefonische coaching. Geinteresseerd? Meld je dan hiervoor aan via ingriddepyper-365mindful.youcanbook.me 

Hartelijke groet,

Ingrid

 

 

Inspirerend? Deel dit bericht!

365-mindfull-optin-groot

Krijg nu gratis de 6 ultieme Mindful Strenght habits

Vul hieronder je gegevens in en ontvang gratis mijn ebook in je mail!

Eenvoudig je stress omdenken

Door Ingrid Depyper 21 maart 2019

Verder lezen

365 Mindful gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruikersgemak te verbeteren. Als je doorgaat, gaan wij er vanuit dat je hiermee akkoord gaat. Meer informatie

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close