Minder werkstress? Focus op de kleine dagelijkse, bewuste keuzes

Door Ingrid Depyper 13 september 2019

Meer dan een miljoen mensen loopt jaarlijks het risico op een burn-out. Dat kan vele redenen hebben. Wat ik  in de eerste weken na de zomervakantie  als coach vaak hoor is dat mensen al snel weer veel werkdruk ervaren. Nou is enige druk en stress op het werk op zichzelf helemaal niet ongezond. Maar als die werkdruk structureel te hoog is en je daar niet voldoende op let, dan kan het omslaan in ongezonde werkstress.

Onderzoek toont aan dat het ontspannen vakantiegevoel meestal na een paar dagen werken alweer weg is. Om te zorgen dat gezonde werkdruk dus niet omslaat in ongezonde werkstress zijn, naast vakantie, ook meer structurelere oplossingen nodig. En dan kom je vaak al snel uit bij een gezonde work-life balance. 

Maar wat is een gezonde work-life balance? Wat mij betreft is er in vedergeval niet zoiets als dé perfecte balans. Het najagen van  het perfecte evenwicht leidt namelijk als je niet uitkijkt juist tot meer frustratie en ontevredenheid omdat er altijd dingen tussen zullen komen die die balans weer verstoren.  In plaats daarvan geloof ik veel meer in de kleine, bewuste keuzes die we elke dag kunnen maken die ons minder gestrest en succesvoller kunnen maken. Hoe je die bewuste keuzes makkelijker maakt, leg ik je uit in deze blog.

1. Levensgebieden in kaart brengen

Als je weet wat belangrijk voor je is in je leven en je daarin je prioriteiten scherp hebt,  is het makkelijker om te bepalen waar je je tijd een aandacht juist wel of niet voor wil gebruiken.

Dit kun je bepalen aan de hand van de volgende negen levensgebieden:
carrière, gezin, huis, relaties, financiën, gezondheid, spiritualiteit, persoonlijke ontwikkeling en plezier.

  • Aan welk levensgebied hecht jij de meeste waarde? En aan welk gebied hecht je de minste waarde. Zo kun je ze alle 8 een waardecijfer geven. (0= geen waarde en 10 is het meeste waarde)
  • Daarnaast kun je de levensgebieden nogmaals een cijfer geven op grond van hoe het in jouw leven er nu voorstaat op dit levensgebied.  Als je beide uitkomsten met elkaar vergelijkt dan zie je meteen naar welk(e) gebied(en) als eerste de aandacht naar toe mag
  • Voed je elk van deze gebieden op een typische dag, week of maand?
  • Wat heeft meer aandacht nodig?
  • Wat kunt je anders doen om betere resultaten te krijgen?

Het mooie is dat door meer aandacht te geven aan het gebied dat nu wenselijk is, de andere levensgebieden mee (kunnen) stijgen in waardebeleving. Zo kom je dichter bij je basisbalans.

2. Zeven strategieën voor meer grip op je energie en tijd

De volgende stap om meer balans te ervaren is door te gaan kijken naar je mindset en hoe je jouw energie en tijd beheert. Hier kunnen de volgende 7 strategieën je bij helpen:

1) Ga doelgericht te werk
Waarom ben je hier en hoe ondersteunt je werk en leven dat? Waar ben je het meest gepassioneerd over? Wat brengt jou plezier? Wanneer je je levensdoel kent, zul je je zelfvertrouwen vergroten, je meer voldaan voelen en betere beslissingen nemen over waar je je tijd en energie aan wil besteden.

Wilt je je balans tussen werk en privé verbeteren? Bepaal dan je levensdoel door te onderzoeken welke waarden bij jou horen en welke van jouw natuurlijke talenten jou motiveren. Dit kan je voor jezelf opschrijven in een persoonlijke missie die je het liefst ergens ophangt waar je hem elke dag ziet.

2) Creëer ruimte
Rommel leidt af. Het onttrekt energie en weerhoud je van het doen van de dingen die het belangrijkst voor je zijn. Hoewel we bij rommel meestal denken aan fysieke rommel, zoals een rommelig kantoor en een overvolle kast, is er ook zoiets als technische rommel, zoals teveel op je mobiele telefoon zitten of surfen op internet, en emotionele rommel, denk bijvoorbeeld aan dingen waar je spijt van hebt of het omgaan met mensen die veel negativiteit oproepen. Welke keuzes kun je maken op deze gebieden zodat er meer ruimte ontstaat?

Wilt u uw balans tussen werk en privé verbeteren? Maak een lijst van al je lopende professionele en persoonlijke verplichtingen/lidmaatschappen die niet direct verband houden met je persoonlijke doelen. Rangschik ze op een schaal van 1 tot 5 in termen van belangrijkheid en overweeg om ermee te stoppen als je sommige een score van lager dan 4 hebt gegeven. Door de rommel van onnodige verplichtingen op te ruimen – evenals andere vormen van rommel – ga je helderder denken, krijg je meer energie en sta je meer open voor zinvolle kansen, mensen en ideeën.

3) Beheer je energie
Nog belangrijker dan timemanagement is hoe je je energie beheert. Krachtige veranderingen aanbrengen en gezonde gewoonten in stand houden, vraagt om toewijding. Als je niet sterk bent, heb je de neiging om terug te vallen in je oude routine. Daarom is het zo belangrijk om elke dag bewuste keuzes te maken.

Wilt je je balans tussen werk en privé verbeteren? Begin met de basis, zoals gezond eten, veel water drinken, fysiek actief zijn en voldoende slapen. Trek dit door door ervoor te kiezen om om te gaan met mensen die een gezond, evenwichtig leven leiden, van een hobby genieten en tijd vinden om te ontspannen en op te laden wanneer je het nodig hebt.

4) Positieve zelfspraak
Studies tonen aan dat we onszelf minstens 10.000 keer per dag toespreken en 80 procent daarvan neigt negatief te zijn. Dat komt omdat ons brein zo is geprogrammeerd dat we onszelf willen beschermen door te anticiperen op mogelijk negatieve scenario’s. Affirmaties of positieve zelfspraak gaan die negatieve berichten tegen.

Wilt je je balans tussen werk en privé verbeteren? Maar overweldigen al je verantwoordelijkheden op werk en thuis je regelmatig? Begin dan de dag met te zeggen: “Ik heb meer dan genoeg tijd en energie om de belangrijke dingen vandaag gedaan te krijgen.” Let op , ik zei niet: “ik wil alles op mijn takenlijstje afmaken”!
Zo’n simpele affirmatie zal je kalmer en zelfverzekerder maken en je ertoe aanzetten om een paar van de niet echt noodzakelijke dingen te delegeren of simpelweg door te strepen. Op deze manier zorg je ervoor dat aan het einde van de dag alleen de belangrijkste dingen zijn gedaan en dat scheelt een heleboel onrust en tijd.

5) Wees authentiek

Als je dingen doet of meent te moeten denken die niet kloppen met wie jijzelf bent, dan verspil je veel kostbare tijd en energie. Door je integriteitsniveau in woord en daad te verhogen, transformeer je al je relaties, inclusief die met jezelf. Je bent authentiek.

Wilt je je balans tussen werk en privé verbeteren? Heb je ooit een doel gesteld omdat je dacht dat je dat zou moeten doen – misschien om iemand anders te plezieren – en heb je dat nooit bereikt? Zorg ervoor dat je doelen stelt die jij wil en niet omdat je denkt dat je iets moet doen.

 6) Blijf aanwezig
De werking van onze hersenen bestaat uit verschillende processoren die niet gelijktijdig efficiënt kunnen werken. Daarom verliezen we tijd en maken we meer fouten als we gaan muli-tasken, single-tasken oftewel aanwezig zijn bij het ene ding wat je wil doen is dus zinvol.  Aanwezig blijven gaat ook over genieten van wat er nu is, in plaats van te klagen over het verleden of je zorgen te maken over de toekomst. Door meer oplettend te zijn, kun je stress verminderen, kansen benutten die je misschien zijn ontgaan en je tevredenheid over je werk en leven vergroten.

Wilt je de balans tussen werk en privé verbeteren? Stop met het springen van de ene prestatie naar de andere en geniet bewust wat meer van je successen groot en klein. Sta er dus regelmatig bij stil hoe je bijvoorbeeld de opbrengst van een goed uitgevoerde taak kunt vieren, of een gemeend compliment van een collega echt kunt ontvangen. En bedenk je bij fouten, die je vast ook wel eens maakt, hoe je dit een volgende keer anders kan doen.

7) Cultiveer een houding van dankbaarheid
Waar je je op focust, wordt groter. Daarom is het zo belangrijk om dankbaarheid te cultiveren.

Wilt je je balans tussen werk en privé verbeteren? Schrijf een paar avonden per week in je dankbaarheidsdagboek. Maak een korte lijst van waar je dankbaar voor bent die dag en voeg minstens één unieke vermelding toe om je bewustzijn te vergroten. Deze eenvoudige oefening zal je positiviteit verhogen en eventuele uitdagingen in perspectief brengen.

Elk van deze zeven strategieën kan de balans tussen werk en privé verbeteren en samen vullen ze elkaar aan. Ik adviseer je daarom te beginnen met degene die het meest bij jou past en ga daar een week mee oefenen. Voeg er vervolgens telkens eentje toe totdat het allemaal gewoontes worden die je leven en succes ondersteunen.

Spreekt je dit alles aan maar merk je toch dat het lastig blijft om dit zelf vol te houden, dan is coaching mogelijk iets voor jou.
Meld je dan aan hier voor een vrijblijvend oriëntatiegesprek en dan onderzoeken we samen hoe je hierin toch stappen kan gaan zetten. Dit kan face-to-face in Amsterdam of via telefoon/Facetime/Skype.

 

 

Inspirerend? Deel dit bericht!

365-mindfull-optin-groot

Krijg nu gratis de 6 ultieme Mindful Strenght habits

Vul hieronder je gegevens in en ontvang gratis mijn ebook in je mail!

Eenvoudig je stress omdenken

Door Ingrid Depyper 21 maart 2019

Verder lezen

365 Mindful gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruikersgemak te verbeteren. Als je doorgaat, gaan wij er vanuit dat je hiermee akkoord gaat. Meer informatie

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close