Welk stresstype ben jij!?

Door Ingrid Depyper 30 november 2017

Als je vrouw en misschien ook wel moeder of mantelzorger bent

is de kans groot dat je worstelt met stress.

Ja duuhhh, natuurlijk zal je vast denken!

Je voelt je vaak opgebrand door alle drukte.

Het gejammer van je kinderen werkt op je zenuwen.

Of je voelt je leeggezogen omdat je geen tijd hebt om voor jezelf te zorgen.

En de dingen die ons dagelijks stress bezorgen gaan maar door.

Dus wat doen we?

We proberen onaangename situaties te voorkomen.

We beloven onszelf om het de volgende keer beter te doen.

Maar … meestal verandert er niets.

We zijn nog steeds gestrest.

En voelen ons rot omdat we ons hierin gevangen voelen.

Heb ik gelijk?

Maar wees niet zo streng voor jezelf.

Jij bent niet het probleem.

Het probleem is dat je geen stapsgewijze oplossing hebt om stress te reguleren.

Yoga een keer per week, een glas Chardonnay, die zak kruidnootjes….

Het helpt gewoon niet echt.

Stress verschijnt wanneer we overmand worden:

door bovenmenselijke inspanningen,

of een pijnlijke situatie of overweldigende emoties.

Hierdoor voelt ons lichaam zich onveilig en zo krijgen we dat paniekerige gevoel.

Het drinken van een glas wijn is dan geen stressverlichting.

Het is een afleiding waardoor we ons tijdelijk veilig voelen (AKA verdoofd).

Maar het lost niks op.

Dus als onze stress-knop door iets ingedrukt wordt vallen we toch weer terug

in het geven van een snauw, of slaan we dicht, of voelen ons overbezorgd of raken in paniek.

Maar hoe doorbreek je dit?

Hier gaat het om.

Hoewel er miljoenen dingen zijn die ons triggeren,

zijn er slechts DRIE manieren waarop onze geest en ons lichaam reageren op stressvolle situaties.

Ja slechts drie.

Dus het geheim om stress beter te beheersen is:

het leren kennen van JOUW uniek stresspatroon.

En als je dat weet, zul je eindelijk BLIJVENDE stressverlichting vinden.

Daarover volgende week meer.

 

Op dit moment wil ik dat je dit echt even aandacht geeft
en doorleest zodat je voor eens en altijd leert wat je stresstype is. 

STRESS TYPE 1: BURNOUT DOOR ENORME DRUKTE

Ten eerste hebben we de vrouwen wiens leven één gigantische to-do-lijst is.

Ze ervaren overdrive en burn-out wanneer ze zich gestresst voelen.

Deze vrouwen worden gemakkelijk overweldigd, angstig en blijven in hun hoofd hangen.

Je kent ze vast.

Van die vrouwen die snel spreken, constant in beweging zijn en altijd aan het denken.

Dit maakt ze een beetje vluchtig, humeurig en besluiteloos.

En dan bedoel ik over de top besluiteloos!

Ze analyseren triviale situaties en herhalen gesprekken steeds weer opnieuw in hun hoofd.

Omdat ze zoveel energie verspillen aan het overdenken van dingen,

voelen ze zich mentaal en fysiek leeg aan het einde van de dag.

En niet alleen dat, het overdenken maakt ze gemakkelijk afgeleid.

Het is moeilijk voor ze om echt aanwezig te zijn bij de kleine, simpele momenten.

Als een gedachte, emotie of situatie een stressreactie bij hen veroorzaakt

gebeurt er van alles in hun lijf;

Hun geest gaat harder tekeer dan hun lichaam,

ze beginnen zich te haasten

en raken hierdoor uit het huidige moment.

Wanneer ze in paniek raken begint hun hart snel te kloppen,

hun geest wordt mistig, ze worden gespannen en

beginnen van de ene taak naar de volgende te rennen (een beetje zoals een kip zonder kop).

Dat is het moment waarop de angst toeslaat en hun geest in de war raakt.

En natuurlijk hebben we allemaal het gevoel dat we in een steeds snellere,

hectische samenleving leven.

En de meeste vrouwen zijn vaak bezig met multi-tasking,

vinden het moeilijk om gecentreerd te blijven.

Maar deze type 1 vrouwen ervaren echt angst en paniekaanvallen als gevolg van stress.

 

RODE VLAGGEN DIE WIJZEN OP DISBALANS BIJ TYPE 1:

Ze zijn gevoelig voor problemen met het zenuwstelsel als hun lichaam uit balans is.

Ze voelen angst, nervositeit, zijn chronisch aan het overdenken en hebben paniekaanvallen.

 

STRESS MANAGEMENT TIPS VOOR TYPE 1:

  1. SLOW DOWN – Controleer 3-5 keer per dag of je je aan het haasten bent of overdenkt.
    Vervolgens oefen je met een van mijn favoriete tools om helemaal aanwezig te zijn.
    Deze tool helpt je supersnel om te stoppen met overdenken of te haasten.
    Je komt terug in het huidige moment en ervaart instant meer kalmte en rust.
    Het is mijn go-to-tool die ik meerdere keren per dag gebruik.
  2. GA AARDEN Oefen ’s morgens met het aarden zodat je in je lichaam komt en uit het hoofd.
    Mijn favoriete tool hiervoor:
    MEDITATIE – Meditatie lijkt voor deze vrouwen bijna onmogelijk.
    Want op het moment dat ze stilzitten, kruipt de angst erin.
    Ze beginnen zich zorgen te maken over wat ze doen.
    Maar dit is een van de krachtigste hulpmiddel om hun gedachten te helpen oplossen.
    (Ik weet dit goed, dit is mijn stresspatroon)

 

STRESS TYPE 2: BOOS, SNAUWERIG BIJ TEVEEL STRESS

Dan is er de vrouw die onder stress worstelt met:

ongeduldig of kortzichtig zijn en spanning loslaat door boos en met harde woorden te reageren.

Ik weet dat we allemaal onze momenten hebben, maar bij deze vrouwen is de automatische reactie

altijd boosheid en schreeuwen.

Ze wordt snel boos omdat ze hoge normen heeft voor zichzelf en anderen.

Dit zijn vaak de vrouwen die zeer georganiseerd zijn.

Ze werken volgens een planning en zijn dol op productief en effectief bezig zijn.

Ze vinden het leuk om de touwtjes in handen te hebben.

Hebben er een hekel aan om de controle op te geven door om hulp te vragen of om te delegeren.

Maar als de dingen niet goed gaan…

Of het duurt haar te lang of het voldoet niet aan haar verwachtingen….

KIJK DAN UIT!

Want als ze zich gestrest voelt, dan neemt ze liever nog MEER op haar bordje dan dat ze vertraagt.

Hun behoefte om maar alles te bereiken,

productief te zijn en constant bezig te zijn kan net een verslaving zijn.

Dus deze vrouwen moeten leren dat zelfzorg en rust net zo belangrijk zijn als productiviteit.

Omdat deze vrouwen niet weten hoe ze downtime moeten plannen in hun drukke schema,

zijn ze vatbaar voor uitputting en burn-out.

Deze vrouwen hebben dus NU rust, ontspanning en mindfulness-oefeningen nodig!

En als je dit type bent, wees gerust dit is zeker geen uniek patroon.

Want velen van ons ervaren dagelijks opgekropte spanningen, uitbarstingen van woede,

ongeduld of woede in het verkeer.

Je voelt de spanning over je heen komen.

En bam… Je barst uit in een grof commentaar of een harde toon die je niet bedoelde.

Maar dit hoeft niet.

Om woede te overwinnen, is het zinvol om natuurlijke manieren te vinden

om de gespannen energie uit ons lichaam te halen,

pauzes te nemen en mindful adem te halen en te mediteren.

 

RODE VLAGGEN DIE EEN TEKEN ZIJN VAN DISBALANS BIJ TYPE 2:

Deze vrouwen weten dat hun lichaam uit balans is als ze last hebben van bijvoorbeeld:

verzuring van hun lichaam, acne, hartproblemen hebben of last hebben van bijnier-uitputting.

 

STRESS MANAGEMENT TIPS VOOR TYPE 2:

  1. BEOEFEN MINDFULNESS- in je hoofd is het wellicht strak georganiseerd doordat je precies weet wat er op je to-do lijst staat, maar je bent niet mindful. Begin eens met je telefoon weg te leggen, niet aan je to-do-list te denken of e-mails te sturen tijdens het eten of op de bank met je lief. Ga aan de slag met deze digitale detox om eens echt aanwezig te zijn bij je je geliefden op de momenten dat jullie samen zijn.
  2. BLIJF COOL + DUMP ENERGIE – deze vrouwen hebben beweging nodig om stress en warmte los te laten. Sporten is belangrijk, maar weten hoe je spanning en stressvolle energie a la minute kunt dumpen, is KEY voor deze vrouwen, want zo hoopt de stress zich niet op die later tot een uitbarsting kan leiden.
  3. MEDITATIE- Meditatie helpt deze vrouwen ruimte te creëren, zodat ze niet langer automatisch reageren met boosheid of woede als dingen niet lopen zoals ze willen. Mediteren na het sporten is een geweldige manier voor deze vrouwen om stil te zijn.

 

 

STRESS TYPE 3: MOETEN ALTIJD ANDEREN PLEASEN

Het laatste stresspatroon:

vrouwen die zo druk zijn om ervoor te zorgen dat iedereen wordt verzorgd en het goed heeft dat

ze vergeten te zorgen voor zichzelf.

Van nature zijn deze vrouwen vredig, geduldig en gemakkelijk in de omgang.

Zij zijn natuurlijke verzorgers. Het zijn de pleasers.

Het zijn de vrouwen die zonder twijfel hun eigen zuurstofmasker als laatste op zetten bij een ramp.

Ze luisteren naar de problemen van anderen, maar vinden het moeilijk om hun eigen problemen te uiten.

Hoewel ze een glimlach op hun gezicht hebben, verbergen ze een diepe droefheid vanbinnen.

Deze vrouwen hebben het gevoel dat ze er moeten zijn om anderen te ondersteunen,

maar hebben niemand om echt voor hen te zorgen.

En omdat ze anderen niet willen belasten, vragen ze niet om hulp of ondersteuning.

Deze arme vrouwen lijden in stilte.

Ze voelen zich schuldig als ze zichzelf op nummer 1 zetten.

Hebben de neiging zichzelf te isoleren en langer dan nodig vast te houden aan verdriet, pijn en verdriet.

Wanneer deze vrouwen zich gestrest voelen, sluiten ze zich af.

Vermijden ze verantwoordelijkheden en voelen ze zich lui en lusteloos.

Deze vrouwen hebben een dagelijkse dosis zelfliefde en compassie nodig, zodat hun stress zich niet ophoopt.

We hebben misschien allemaal wel eens deze blues gevoeld.

Niets maakte ons nog blij of enthousiast, we wilden gewoon in bed blijven

en de wereld de rug toekeren. Het is normaal om periodes als deze te doorlopen.

Het is echter belangrijk om terug te stuiteren door je lichaam en geest te stimuleren en te bewegen.

Maar sommige vrouwen voelen zich echt al heel lang zwaar.

Ze weten niet hoe het voelt om ’s ochtends wakker te worden met energie omdat ze altijd zwaarte dragen.

 

RODE VLAGGEN VAN DISBALANS BIJ TYPE 3:

Deze vrouwen weten dat hun geest en lichaam uit balans zijn als ze zich depressief, emotioneel zwaar voelen en problemen hebben met gewichtstoename.

 

STRESS MANAGEMENT TIPS VOOR TYPE 3:

  1. BEWEEG JE LICHAAM het is een must om elke dag de spanning, emotionele pijn en stress te dumpen! Schud je letterlijk los uit de sleur. Leer hier eenvoudige hulpmiddelen voor het strippen van stress.
  2. PROBEER NIEUWE DINGEN haal jezelf uit je comfortzone en stel doelen gezonder op je stress te reageren. Bijvoorbeeld aandachtige ademhaling, yogales, meer lichaamsbeweging en meditatie.
  3. VERGEEF je houdt als dit type vrouw vaak wrok over kleine dingen uit het verleden. Iets vergeten ho maar. Door te leren loslaten, geven we toestemming voor het vrijkomen van het teveel aan energie, het gewicht en de mentale spanning die ontstaat als je lang blijft rondlopen met oude dingen. Je kunt je weer licht en vrij voelen.

 

Verhelderend toch deze 3 stress-types?!

Het is goed mogelijk dat je je op verschillende momenten in je leven identificeert

met alle drie soorten stress, kijk dus even goed wat je huidige reactie op stress is.

 

Maar nu wil ik horen van JOU!

De belangrijkste uitwisselingen gebeuren in mijn besloten Facebook Community

CALM DOWN YOU MAY RELAX. Als je vragen hebt, is dat de beste plek!

 

En als je denkt doe mij eerst maar even een concrete oefening, ik raad je enorm mijn

favoriete dagelijkse go to tool aan die je helpt te stappen uit je rollercoaster en

even echt in het moment te zijn. En ga daarna alsnog naar mijn community!

Want het is de beste plek om andere vrouwen die ook rust zoeken daar te ontmoeten

en deel te nemen aan onze dagelijkse discussies over stress, rust en nog zoveel meer.

 

Ik zie je dus heel graag in mijn CALM DOWN YOU MAY RELAX Community.

Want je gestresst voelen, angstig zijn of worstelen met boosheid of andere emoties

hoeft je niet langer te isoleren, je eenzaam of beschamend doen voelen.

We zijn hier allemaal voor elkaar!

 

En volgende blog  krijg je hierop uiteraard een heel waardevol vervolg!

Dan gaat we dieper in op BLIJVENDE stressverlichting.

 

Inspirerend? Deel dit bericht!

365-mindfull-optin-groot

Krijg nu gratis de 6 ultieme Mindful Strenght habits

Vul hieronder je gegevens in en ontvang gratis mijn ebook in je mail!

Minder werkstress? Focus op de kleine dagelijkse, bewuste keuzes

Door Ingrid Depyper 13 september 2019

Verder lezen

365 Mindful gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruikersgemak te verbeteren. Als je doorgaat, gaan wij er vanuit dat je hiermee akkoord gaat. Meer informatie

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close