Je reptielenbrein houdt je klein (deel 1)!

Door Ingrid Depyper 25 januari 2017

Je reptielenbrein kan een flinke hindernis opwerpen als je dingen in je leven wil verbeteren die voor jou echt belangrijk zijn.  Deze mega-krachtige saboteur kun je gelukkig te slim af zijn. De eerste stap die je daarvoor moet zetten, leer ik je in deze blog. 

Op mijn mama-dag ga ik vaak met mijn zoontje naar Artis. En dan lopen we ook altijd even door het reptielenhuis. 

Wat me dan altijd opvalt is de rust die er heerst, een soort eeuwig durende status quo. 

En dat is precies wat ons eigen reptielenbrein ook regelt.

Simpelweg zorgen dat we overleven door het automatisch regelen van onze ademhaling, hartslag, temperatuur en bloedsomloop.

Het reptielenbrein denkt namelijk niet na en reageert primitief; vechten, vluchten of bevriezen. 

Met als doel de bestaande situatie zoveel mogelijk te behouden zoals hij nu is. Lekker veilig!

 

De veilige comfort zone

Met veiligheid en rust is uiteraard niks mis.

Maar dan wel in die zin dat het scheppen van voldoende rust en veiligheid bijdraagt de perfecte omstandigheden waardoor jij vol energie kunt werken aan je dromen en bijbehorende doelen.

Alleen is ons reptielenbrein zodanig afgestemd dat al snel alle alarmbellen gaan rinkelen als je alleen al maar overweegt om ergens een verandering aan te gaan brengen.

Hij houdt namelijk niet van onzekerheid en zal dus alles doen om het mogelijke gevaar te ontwijken.

En dan zorgt weerstand en het stop leggen van je rationele denken dat je geen actie onderneemt, en lekker blijft doen wat je al deed. 

En zo ben je weer terug in je bekende comfort zone.

 

Maar vraag je jezelf ook wel eens de volgende dingen af? 

  1. Waarom laat ik mijn leven bepalen door een overvolle agenda, terwijl ik echt wel weten ‘less is more’?
  2. Waarom slaap ik vaak net te weinig, terwijl ik echt wel weet dat ik me zoveel beter voel als ik uitgerust ben?
  3. Waarom beweeg ik te weinig, terwijl ik weet hoe ongezond dit is?
  4. Waarom eet ik teveel, wetende dat overgewicht slecht voor me is?
  5. Waarom rook ik, wetende dat …?
  6. Waarom drink ik vaak net teveel, …?
  7. Waarom zit ik zoveel op mij telefoon,…?
  8. Waarom koop ik spullen, die ik helemaal niet nodig heb?
  9. Waarom vind ik het zo moeilijk om voor mezelf te kiezen, wetende dat dit nodig is om mijn dromen te laten uitkomen?
  10. enzovoort…

Het goeie nieuws is dat je deze mega-saboteur, die je afhoudt van de noodzakelijke verandering waar je zo naar snakt om zo gebalanceerder en met meer plezier te leven, te slim af kan zijn.

Maar hiervoor dienen je emotionele brein en denkende brein wel sterk genoeg te zijn om je reptielenbrein het hoofd te kunnen bieden.

Daarom leer ik je in twee blogs de 5 cruciale stappen die je, ondanks je reptielenbrein, de kans geeft je leven de richting op te sturen die jij wil. 

 

Stap 1.   Maak eerst een overduidelijk besluit, bepaal wat je wil- alleen jij bent verantwoordelijk voor je eigen leven:

Het klinkt als een open deur, maar jouw doelen ga je alleen bereiken als je glashelder hebt wat je doelen zijn, oftewel als je weet: 

  • wat echt belangrijk is voor jou in jouw leven en dat van anderen? Wat is echt van waarde?

  • wat jouw specifieke doelen zijn die hieruit voortvloeien en die jij nu en in de komende maanden gaat behalen?
  • welke mogelijkheden het behalen van die doelen creëert in jouw leven en dat van anderen en welke niet als je de doelen niet behaalt?

Een doel is het uitgangspunt waarmee je aan de slag kunt. Van daaruit kun je de benodigde acties uitstippelen (en besluiten dat je deze op je neemt of niet en een ander doel bepaalt). Met een doel kun je dus gaan navigeren.

Bedenk steeds tijdens het doelen stellen dat je zonder verandering niet faalt, maar ook niet groeit en geen succes hebt.

En is het even lastig? In mijn volgende blog ga ik dieper in op het omzeilen van je reptielenbrein en de bijbehorende weerstand die het behalen van je doel kan frustreren. Je krijgt de gouden formule!

Doelloos of onzeker?

Tenslotte nog dit. Sommige mensen stellen zichzelf geen doelen.

Dat is niet goed of fout.

Het alleen wel zonde als je geen doelen hebt, omdat je bijvoorbeeld bij voorbaat al gelooft dat je het niet in je hebt.

Of omdat je twijfelt en het lastig vindt om keuzes te maken.

Want ons denkende brein heeft stiekem altijd wel een doel, maar laat zich regelmatig klein houden door dat primitievere brein dat alles bij het oude en vertrouwde wil laten.

Met als gevolg onzekerheid, twijfels en alle kanten opschietende acties en gedachten.

Hierdoor laat je je uiteindelijk leven, en dat is precies wat je in de weg staat om je gedroomde leven te realiseren! 

Zoek dus hulp bij een expert als je het lastig vindt om voor jezelf de juiste doelen helder te krijgen of twijfelt aan jezelf, dit vergroot je kans van slagen!

Ook mijn gratis Skype-sessie van 30 minuten kan je daarbij helpen.

Ik verloot voor aankomende maand 4 van deze sessies! Wil jij dat ook? Mail dan naar ingrid@365mindful.nl. 

Inspirerend? Deel dit bericht!

365-mindfull-optin-groot

Krijg nu gratis de 6 ultieme Mindful Strenght habits

Vul hieronder je gegevens in en ontvang gratis mijn ebook in je mail!

Eenvoudig je stress omdenken

Door Ingrid Depyper 21 maart 2019

Verder lezen

365 Mindful gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruikersgemak te verbeteren. Als je doorgaat, gaan wij er vanuit dat je hiermee akkoord gaat. Meer informatie

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close